سجود
درباره وبلاگ


به وبلاگ سجود خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوبی را در اینجا سپری نمائید. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ
نويسندگان
یک شنبه 10 فروردين 1393برچسب:مسجد,نمونه,موفق, :: 1:13 :: نويسنده : احمد کیاستی

مسجد نمونه اسلام عهده دار نقشهای مهمّی در عرصه های عبادی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی است. مطالعه این نقشها، سیمای مسجد نمونه را برای ما روشن می كند. اكنون در چند فراز به بررسی این رسا لتهای مهمّ می پردازیم.
الف ـ ویژگی های عبادیِ مسجد نمونه
در فرهنگ دینی نام مسجد یادآور بندگی كرنش در پیشگاه خداوند متعال است. مسجد یعنی جایگاه سجده؛ و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خداست؛ كه: «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَه مِن بَنی آدَمَ».



ادامه مطلب ...
شنبه 9 فروردين 1393برچسب:مسجد,طلا, :: 23:48 :: نويسنده : احمد کیاستی

یکی از اموری که در هنگام ساختن مسجد باید مدّ نظر قرار گیرد، زینت و آراستگی مسجد است. در بحث زینت مسجد، از جمله چیزهایی که به آن توجه شده، زینت مسجد به وسیله طلا است. در این زمینه روایات فراوانی از معصومان (ع) نقل شده است که به بعضی از آنها اشاره می شود:

پیامبر اکرم (ص) در وصیت خویش به ابن مسعود می فرماید: «ای پسر مسعود: کسی که در دنیا در لذّت و نعمت است، چه سودى مى‏ برد وقتى در آتش ابدى دوزخ خواهد بود (فقط ظاهرى از زندگى دنیا مى‏ دانند و از آخرت غافل هستند)، خانه‏ ها مى‏ سازند و کاخ­ های رفیع بر مى‏ افرازند و مسجدها را با طلا تزیین مى‏ کنند …».[۱]

روشن است که این کلام رسول خدا (ص) در مقام ملامت و سرزنش است و آن حضرت کسانی که مساجد را با طلا زینت می کنند، مورد نکوهش قرا داده‌­اند. در برخی از روایات، ضمن نهی از آراستن مساجد با طلا، از این کار به عنوان عمل قوم یهود و نصارا یاد شده است.



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 7 فروردين 1393برچسب:مسجد,حدیث,نبوی,پیامبر,امام, :: 11:1 :: نويسنده : احمد کیاستی

قال الله تعالي : جز اين نيست كه مساجد خدا را آن كس آباد مى كند كه به خدا و روز واپسين ايمان داشته باشد و نماز بگذارد و زكات بپردازد و جز از خدا نترسد . اميد است كه اينان از رهيافتگان باشند .

 
 

پيامبر صلي الله عليه و آله :هر كه مسجدى ، هر چند به اندازه لانه يك پرنده ، بنا كند ، خداوند براى او در بهشت خانه اى بسازد .

 
 

امام صادق عليه السلام :هر كس مسجدى بسازد ، خداوند براى او در بهشت خانه اى بسازد .

 
 

امام صادق عليه السلام :امام على عليه السلام در منزل خود اتاقى را ، كه نه كوچك بود و نه بزرگ ، به اقامه نماز مخصوص كرده بود .



ادامه مطلب ...

به نظر می رسد که جنایات گروه های تکفیری در سوریه پایانی ندارد و هر روز گوشه ای از جنایات این گروه ها برملا می شود.

در تازه ترین جنایات این گروه ها، شبکه های اجتماعی اینترنتی اقدام به انتشار تصاویری از گروه تروریستی «جبهه النصره» کرده اند که در آن نشان داده شده، عناصر این گروه تکفیری پس از جدا کردن سر دو نفر از نیروهای ارتش سوریه در حمله به زندان مرکزی درعا واقع در جنوب سوریه اقدام به پختن آن روی آتش می کنند. این شبکه های اجتماعی اینترنتی ذکر نکرده اند که هدف از این اقدام عناصر النصره چیست؟

چه افسانه ی زیبایی ،زیبا تر از واقعیت ! راستی مگر هرگز کسی احساس نمی کند که نخستین روز بهار ،گویی نخستین روز آفرینش است . اگر روزی خدا جهان را آغاز کرده است مسلما بهار نخستین فصل ،فروردین نخستین ماه و نوروز نخستین روز آفرینش است .
هرگز خدا جهان و طبیعت را با پاییز یا زمستان یا تابستان آغاز نکرده است .مسلما اولین روز بهار ، سبزه ها روئیدن آغاز کرده اند و رود ها رفتن و شکوفه ها سرزدن و جوانه ها شکفتن ، یعنی نوروز .




ادامه مطلب ...
چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:آخردنیا,مرگ,قبر, :: 19:39 :: نويسنده : احمد کیاستی

اگر بدانیم عاقبت سر و کار همه مان، همه همه همه مان، به این چند ده نفر می افتد، شناختنشان برایمان جالب می شود. دلمان می خواد ببینیم کسی که آخرین خدمت را بهمان در دنیا می کند کیست و چه طور روزگار می گذراند...

درباره شان کم نوشته نشده. هر از گاهی یک سایت، نشریه، مجله و روزنامه به بهانه ای می رود سراغشان و از زندگیشان، خاطراتشان و روحیاتشان برایمان می نویسد و یادمان می آورد یک گوشه از این شهر چند آدم به شغلی حساس مشغولند و فردا یا پس فردا، میزبان تک تکمان می شوند.

هر کدامشان یک مخزن پر از حرفند. یک سوله بزرگ از خاطرات و نگفتنی ها که هر چقدر هم گفته و نوشته شده باشد، باز هم چیز جدیدی برای رو کردن هست. اگر نویسنده بودند، حتما می شد انتظار داشت هفته ای یک کتاب مطلب بنویسند و انتشار دهند. خاطره های تلخ و شیرین و سیاه و سفیدی که تا در آن «خانه ی یکی مانده به آخری» نباشی، برایت اتفاق نمی افتند.



ادامه مطلب ...

در خیابان لاله‌زار تهران مسجدی 4در5 متری وجود دارد که اهالی آن را به "مسجد کوچیکه" می‌شناسند و فقط مردانه است.

 مسجدی کوچک با قدمت 80 ساله شامل یک اتاق 4*5 متر در طبقه اول یک ساختمان 3 طبقه قرار گرفته و شاید کوچکترین مسجد تهران هم باشد. این مسجد جزو موقوفات امین‌السلطنه به شمار می‌آید.



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:حج,اولین,مکه, :: 21:55 :: نويسنده : احمد کیاستی

حج در سال 1953

 



ادامه مطلب ...

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز می‌باشد که در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی امامزاده شاه چراغ قرار گرفته است. این بنا به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک که یکی از بزرگان سلسله قاجار بوده ساخته شده.

معماری آن کار محمد حسن معمار بوده است. مدت ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال 1293 تا 1305 خورشیدی به طول انجامیده است. مرمت، حفظ و نگهداری این بنای باشکوه و ارزشمند با رعایت استانداردهای بین‌المللی مرمت آثار تاریخی از سال‌ها پیش توسط موقوفه نصیرالملک به تولیت آقای محمود قوام آغاز شده و همچنان ادامه دارد.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:آداب مسجد,مستحب,مکروه, :: 20:47 :: نويسنده : احمد کیاستی

1. رفتن به مسجد با حالت وقار و آرامش .
2. در وقت بيرون رفتن از خانه به قصد مسجد بگويد: بسم اللّه الذى خلقنى فهو يهدين والذى هو يطعمنى و يسقين و اذا مرضت فهو يشفين والذى يميتنى ثم يحيين والذى اءطمع ان يغفرلى خطيئتى يوم الدين رب هب لى حكما و اءلحقنى بالصالحين واجعل لى لسان صدق فى الاخرين واجعلنى من ورثة جنة النعيم واغفر لاءبى به نام خدايى كه مرا آفريد، پس مرا راهنمايى كرد و به من خوراك داد و به من آب نوشاند و چون بيمار شدم ، شفايم بخشيد؛ آن كه مرا بميراند و سپس زنده ام كند و آن كه طمع دارم تا گناهانم را در روز جزا بيامرزد. پروردگارا! ...




ادامه مطلب ...

طبق بعضی از روایات، نخستین کسی که مسجد کوفه را تأسیس کرد، حضرت آدم بود. امام صادق(علیه السلام) درباره تعیین حدود مسجد توسط حضرت آدم(علیه السلام) می فرماید: «حَدُّ مَسْجِدِ الْکُوفَةِ آخِرُ السَّرَّاجِینَ خَطَّهُ آدَمُ(علیه السلام) وَ أَنَا أَکْرَهُ أَنْ أَدْخُلَهُ رَاکِباً».
بنابر این قول، مسجد کوفه به مرور زمان تخریب شده است.

 

اطلاعات جالب در مورد مسجد کوفه



ادامه مطلب ...
دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:مسجد,جالب,, :: 20:29 :: نويسنده : احمد کیاستی

۱- به غیر از کعبه کدام مسجد اولین مسجد ساخته شده در دنیا بود؟

مسجد القباء – این مسجد با فاصله زمانی کمی قبل از مسجد النبی که به اشتباه توسط برخی افراد به عنوان اولین مسجد ساخته شده در نظر گرفته میشود, ساخته شد. مسجد القباء در نزدیکی مسجد النبی در مدینه واقع شده است.



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:مساجد,ایران,تاریخی, :: 22:54 :: نويسنده : احمد کیاستی

مسجد ومحراب اگر چه در آموزه های دینی دارای جایگاهی منحصراً معنوی نبوده ( به ویژه محراب که اسم مکان از ریشه حرب است ) و بیشتر به عنوان پایگاهی برای پاسخگویی به غالب نیازهای مسلمانان برآمده بود ، به اندک زمانی با روحی که از لطافت ایمان و جذبه حضور درآمیخته بود به زیباترین بنای اسلامی بدل شد . به گونه ایی که شکل و ساخت مساجد در کشورهای اسلامی زیر بنای هنر و معماری اسلامی را تشکیل داد.  معماری زیبا ، با کاشی کاری های هوش ربا ، کتیبه ها، گچبری ها ، معرق ها و دیگر عناصر معماری در هم آمیخت ومعماری اسلامی را پدیدآورد که هم اکنون مایه فخر ومباهات ملل اسلامی و یکی از جاذبه های گردشگری این کشورهاست .  نمونه هایی از این مساجد ، مسجد شیخ لطف الله در اصفهان و تاج محل در آگره هند است .

در این گفتار سعی داریم مسجد یا مساجدی را از دوره خلفای عباسی تا قاجار معرفی کرده و به پاره ای ویژگی های معماری هرکدام از این بناها اشاره کنیم . ...



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:مسجد,اصفهان,یزد,تبریز, :: 22:48 :: نويسنده : احمد کیاستی

مساجد جامع تجلی‌بخش قسمت مهمی از معماری و تاریخ اسلامی شهرها را تشیکل می دهند که هر بیننده مسلمان و غیرمسلمانی را مجذوب می کنند، آشنایی با این تاریخ، عامل بالندگی به فرهنگ، تاریخ و هنر اسلامی ایرانی است. ...

شش مسجد دیدنی ایران



ادامه مطلب ...
دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:مسحد,, :: 22:29 :: نويسنده : احمد کیاستی


اگر چه هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال است و علت نامگذاری آن به مسجد، از آن روست که جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است؛ اما نباید از جنبه های دیگر مسجد غافل گردید.

با نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام و پس از آن، درمی یابیم که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات، و پایگاهی برای ابلاغ پیامهای الهی به شمار می رفته است. در حال حاضر نیز مساجد در زمینه های مختلف دارای فعالیتهای گسترده می باشد و هر قدر این فعالیتها و کارکردها از تنوع بیش تری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیش تری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به ویژه قشر جوان قرار خواهد گرفت که نتیجة آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین باوری در سطح جامعه می باشد ....



ادامه مطلب ...

دلت که گرفت، دیگر منت زمین را نکش
راه آسمان باز است، پر بکش
او همیشه آغوشش باز است، نگفته تو را میخواند ؟
اگر هیچکس نیست، خدا که هست...
.
.
.



ادامه مطلب ...

مصطفی لعل شاطری: «حُور» در لغت به معنی زن سفید بدن و زنی که حدقه ی چشمش مانند حدقه ی چشم آهو بزرگ باشد، و چون زنان بهشتی چشمانشان مانند چشم های آهو درشت است، از این جهت به آنان «حور» می گویند.



ادامه مطلب ...
شنبه 2 آذر 1392برچسب:سفره,دعا, :: 22:9 :: نويسنده : احمد کیاستی
بهترين دعاي سفره چيست؟
دعاى خاصى براى سفره از معصومين(ع) وارد نشده است. حمد و شكر خداوند را به جاى آوردن بعد از غذا مستحب است. خواندن اين دعا مرسوم است. گرچه دليلى براى آن و يا اين كه حتما اين دعا را بايد خواند وجود ندارد ...


ادامه مطلب ...

معمولا شایعات زیادی پشت سر مداح ها است. اینکه درآمدشان از مداحی کردن آنقدرها هست که برای کسب درآمد نیازی به کاری غیر از مداحی ندارند. قضاوتی که نه می توان آن را تایید کرد و نه تکذیب. اگر برخی مداحان دریافت وجوه سنگین برای روضه خوانی و مداحی را رد نمی کنند در عوض نمونه های زیادی در سراسر کشور وجود داردند که به این کار عشق دارند و برایشان اصل نوکری مهم است به هر حال. مداح ها، جدای از وقتی که برای مجالس شان می گذارند، خارج از فضای حسینیه و هیئت، هر کدام برای خودشان کسب و کار دارند، کسب و کارهایی که در این گزارش به آنها پرداخته ایم. ...




ادامه مطلب ...

خطبه و متن سخنرانی حضرت زینب (س) در شام و دربار یزید بر اساس نص لهوف این چنین آمده است که در این قسمت می توانید آن را مطالعه نمایید:

به گزارش تفریحی.کام به نقل از  باشگاه خبرنگاران، پس از شهادت امام حسین (ع) در روز دهم محرم سال ۶۱ هـ .ق اهل بیت (ع) و حرم امام به اسارت دشمن درآمدند.

در بامداد دوازدهم محرم خاندان رسول اسلام (ص) به رهبری حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) از کربلا بطرف کوفه حرکت کردند. ...



ادامه مطلب ...

همسر و فرزندان امام زمان علیه السلام
این پرسش که آیا امام زمان علیه السلام همسر و فرزند دارد یا خیر، از جمله پرسش هایی است که در جامعه ما بسیار مطرح می شود و در کتاب ها و منابع مطالعاتی موضوع مهدویت هم پاسخ روشنی به آن داده نشده است. گروهی به استناد برخی روایات و قواعد عمومی اسلام معتقدند که امام مهدی علیه السلام ازدواج کرده است و همسر و فرزند دارد.

 گروهی هم با توجّه به پاره ای دیگر از روایات بر این باورند که آن حضرت همسری اختیار نکرده است. در این جا برای روشن شدن پاسخ این پرسش، به بررسی ادلّه و مستندات این دو گروه می پردازیم....

 



ادامه مطلب ...

جواب: امام علی(علیه السلام) در بخشی از خطبه ۲۰ نهج البلاغه می فرماید: گرچه شما عالم پس از مرگ را با چشم خود ندیده اید، ولى به اندازه کافى دلایل آن در اختیار شماست «اگر چشم بصیرت بگشایید وسایل بینایى شما فراهم است و اگر گوش شنوا داشته باشید سخنان حق به گوش شما رسانده شده و اگر اهل هدایت باشید وسایل هدایت فراهم گشته است» (وَلَقَدْ بُصِّرْتُمْ اِنْ اَبْصَرْتُمْ، وَ اُسْمِعْتُمْ اِنْ سَمِعْتُمْ، وَ هُدیتُمْ اِنِ اهْتَدَیْتُمْ).

بنابراین...



ادامه مطلب ...

منى‏

منى، به مایع غلیظى گفته مى‏شود که از غدد تناسلى مرد، به وسیله نزدیکى یا احتلام و یا استمنا بیرون مى‏آید. خروج منى در زن و مرد تفاوت دارد و در مرد، داراى سه نشانه زیر است:
۱٫ همراه با شهوت است.
۲٫ با جستن بیرون مى‏آید.
۳٫ بدن پس از آن سست مى‏شود. اگر هیچ یک از این نشانه‏هاى سه گانه و یا یکى از آنها در آن نبود، حکم به منى نمى‏شود؛ مگر آن که از راه دیگرى یقین به منى بودن آن پیدا شود. ...





ادامه مطلب ...
دو شنبه 18 شهريور 1392برچسب:حجاب,بی حجاب,دختر,زن,زیبا,مد,رنگ, :: 9:35 :: نويسنده : احمد کیاستی

به نظر من هر کسی که پوشیده هم باشد اما زیبا باشد دچار مشکل است. به نظر می رسد مشکل بعضی از آقایون، با زیبایی است نه با پوشش صرف . دقیقا اینجا مساله از همان برخوردهای غلط با حجاب ناشی شده. ما به خاطر همین برخوردهای غلط نتوانستیم بفهمیم که پوشش برایمان امری مهم است. اما من می خواهم بگویم که اینکه می گوییم زیبا باشیم خیلی وقت ها فکر می کنیم باید جلب توجه کنیم! در کشورهای غربی شاید کسی با تاپ بیرون برود اما جلب توجه نمی کند! اما جوانان ما به خاطر تن دادن به این روش های غلط به آرایش چهره روی می آورند. آرایش ما شکل ظاهری ما است. ما مثلاجوان هایی را می بینیم که انگار دارند به یک میهمانی و مجلس شبانه می روند ...



ادامه مطلب ...
دو شنبه 18 شهريور 1392برچسب:مرگ,قیامت,ترس, :: 9:33 :: نويسنده : احمد کیاستی

مردم! شما را به یاد آورى مرگ، سفارش مى‏کنم، از مرگ کمتر غفلت کنید، چگونه مرگ را فراموش مى‏کنید در حالى که او شما را فراموش نمى‏کند؟ و چگونه طمع مى‏ورزید در حالى که به شما مهلت نمى‏دهد؟ مرگ گذشتگان براى عبرت شما کافى است، آنها را به گورشان حمل مى‏کردند، بى آن که بر مرکبى سوار باشند، آنان را در قبر فرود آوردند بى آن که خود فرود آیند.( نهج البلاغه ترجمه دشتی/ خطبه ۱۸۸) و مرگ آینده دور یا نزدیکی است که در نهایت با آن مواجه خواهیم شد. ...



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:نگاه نامحرم,گناه,زن, :: 9:0 :: نويسنده : احمد کیاستی

وقتی برای حفظ سلامت جنسی جامعه چشم می پوشی، باز هم نفعی هست که تو را به آن وا می دارد. اما راهی هست برای اینکه از حتی برای طمع به این نفع هم نباشد. برای فرو بستن چشم هایم، بهانه ای زیباتر از اینکه خداوند گفته ای مومن به من! چشمت را از نگاه ناروا فرو بند، پیدا نکردم.

قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذٰلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ‌
به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان پاکیزه ‏تر است، زیرا خدا به آنچه مى‏ کنند آگاه است.»

سوره مبارکه نور – آیه ۳۰

راه درمان (نگاه به نامحرم) چیست؟

 



ادامه مطلب ...

یأس و نومیدی از رحمت و مغفرت الهی از بزرگترین گناهان است؛ زیرا آنچه سبب یأس از رحمت و مغفرت پرودگار عالم می شود، ضعف اعتقاد به قدرت و کرم و رحمت بی پایان اوست و قرآن مجید آن را از صفات کفار قرارداده است و می فرماید:



ادامه مطلب ...

یکی از مسائلی که اغلب روزه داران از آن گلایه می کنند، بوی بد دهان در هنگام روزه داری است که به دلیل خشکی حفره دهان ایجاد می شود.

در این مطلب چند نکته را برای حل این مشکل یادآور می شود:

۱) مطمئن باشید که در ماه مبارک رمضان از بهداشت دهان خود در طی روز به خوبی محافظت کنید.



ادامه مطلب ...

پنج شبی که دعا رد نمی‌شود
از بین اعیاد، یکی روز عید فطر است. ما در روایات داریم که آن هم زمان مؤثر بر روی اجابت دعا است.

گفته شد ماه مبارک رمضان، ماه بازگو کردن کلام ربّ، یعنی قرآن است و ماه سخن گفتن عبد با ربّ است که از آن تعبیر به دعا می‏کنند؛ دعا را هم تقسیم‏بندی کردیم به مأثور و غیرمأثور و گفتیم که دارای آداب و شرایطی است. بالأخره بحث ما به اینجا رسید که عوامل تأثیرگذار روی اجابت دعا را بررسی می‏کردیم. یک عامل را عرض کردم «عامل زمانی» است.



ادامه مطلب ...

ماه رمضان که از راه می رسد دوباره مبحث داغ چیزهایی که در این ماه باید خورده شود و آنهایی را که نباید خورد سر زبان ها می افتد. برای امسال بسته ای ویژه برایتان تدارک دیده ایم که بدون ایجاد مشکل مزاجی در این ماه پرخیر و برکت روزه بگیرید.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:زندگی,جملات زیبا, :: 21:46 :: نويسنده : احمد کیاستی

At least 5 people in this world love you so much they would die for you

حداقل پنج نفر در این دنیا هستند که به حدی تو را دوست دارند، که حاضرند برایت بمیرند

At least 15 people in this world love you, in some way
حداقل پانزده نفر در این دنیا هستند که تو را به یک نحوی دوست دارند



ادامه مطلب ...

پروسه چک آپ سلامتی، عموما پروسه زمانبری است که باید زیر نظر پزشک انجام پذیرد. اما شما هم خودتان با بررسی علائم بدنی، می توانید از شرایط عمومی بدن خود مطلع شوید. کافیست اندکی به بدن خود بیشتر توجه کنید. حالا اگر بخواهید تنها در یک دقیقه وضعیت کلی خود را چک کنید، راهنمایی های زیر برای شما مناسب هستند.



ادامه مطلب ...

 1. عده‎ای از محققین و بزرگان مانند سید مرتضی علم‎الهدی، و از جمله معاصرین آیت‎الله خوئی (ره) بر آن هستند که قرآن کریم به همین ترتیب که الآن موجود است، در زمان حیات پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ شکل گرفته و مرتب شده است و به دستور و عنایت خود پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ بوده است، البتّه این عده برای ادعای خود دلیل می‎آورند بر این‎که، چون عده‎ای قرآن را از زبان مبارک خود رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ شنیده‎اند و در محضر ایشان حاضر بوده‎اند، که درصد تعداد این عده نسبت به مسلمانان خیلی کم است. لذا بسیار بعید به نظر می‎رسد که مسأله‎ای با این اهمیت و آن هم کتابی با این ویژگی که می‎خواهد تا روز قیامت برای همه‎ی انسان‎ها، روشن‎کننده و تعلیم‎دهنده راه سعادت و خوشبختی باشد ...




ادامه مطلب ...
چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 12:56 :: نويسنده : احمد کیاستی

   مۆمن باید بیم و امیدش به خدا در یک سطح باشد اگر ترسش از عذاب‌های الهی بیش از حد باشد از رحمت خداوند مأیوس می‌شود و به اصطلاح عوام می‌گوید آب که از سر گذشت چه یک وجب و چه صد وجب. و از طرفی اگر امیدش به فضل و رحمت الهی بیش از اندازه باشد، امن از مکر الهی پیدا می‌کند و از جانب دیگر سقوط می‌کند و انگیزه‌ای برای انجام اعمال نیک و پسندیده پیدا نمی‌کند در حالی‌که خداوند کریم‌تر از آن است که بندة ضعیف و ذلیل را عذاب کند.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:سجده,مهر,شیعه,زمین,خاک, :: 21:24 :: نويسنده : احمد کیاستی

نماز در مکتب انسان ساز اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هیچ عملی از اعمال دینی و افعال عبادی با آن قابل مقایسه نمی‌باشد و اگر خواسته باشیم تعالیم و دستورهای دین را درجه‌بندی و مراتبشان را مشخص نماییم، نماز در بالاترین درجه و مرتبه‌ تعالیم دینی قرار دارد و از چنان ارزشی برخوردار است که سایر ارزش‌های دینی در عرض آن قرار نمی‌گیرند و در دستورات نماز، سجده از ارکان آن و از لحاظ رفتاری زیباترین حالت بنده در برابر خداست....



ادامه مطلب ...

آیا هستی و آنچه در آن است از گیاهان و جانوران و جمادات، شعور و فهم دارند؟ و آیا آنها نیز مانند انسان دارای تکلیف بوده و وظیفه تسبیح گویی و عبادت خدا را برعهده گرفته اند. 



ادامه مطلب ...

٫۱ یاد کردن خدا از بنده‎ خود :

 خداوند در سوره طه می فرماید:«اقم الصلوه لذکری»[۵] نماز ذکر و یاد خداست. این آیه وقتی در کنار این آیه شریفه «فاذکرونی اذکُرکم …..»[۶] تفسیر شود این نتیجه را افاده می کند که وقتی عبد بیاد حق باشد حق هم به یاد او خواهد بود.[۷]
  مفسرین در ذیل آیه شریفه «فاذکرونی اذکرکم» در بیان اینکه « مراد از یاد آوری بندگان چیست؟ بیانات متنوعی را ذکر کردند که از جمله آن موارد عبارت است از:



ادامه مطلب ...

راستی؛ هیچ وقت از خودت پرسیدی قیمت یه روز زندگی چنده؟
تموم روز رو کار می کنیم و آخرشم از زمین و زمان شاکی هستیم که از زندگی خیری ندیدیم

شما رو به خدا تا حالا از خودتون پرسیدید:
قیمت یه روز بارونی چنده؟

یه بعدازظهر دلنشین آفتابی رو چند می خری؟



ادامه مطلب ...
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد